Av Monagull Elfström - 26 juni 2016 19:37

Minnen!

Av Monagull Elfström - 10 maj 2015 12:25

Söndag och vi är välbehållna hemma igen efter 2 veckors rundtur Holland, Belgien och Tyskland. Vilken resa vi har gjort och allt har verkligen fungerat som vi hoppats. Tack och lov har inga intermettson inträffat. Vi har fått vara friska, inga olyckor och inga rån. Vi är helnöjda och det mottagandet vi fick av kattpojkarna är lycka. Shoppingen på Gekås gick också bra trots mycket folk. Vi kom hem ca 22.30 i går kväll och somnade som stockar. Idag är det en trist regndag men det gör inget för nu packar vi upp och tar hand om tvätten. En stor eloge till Sofi och Susanne som har tagit hand om våra katter, huset och blommorna så bra.. Borta bra men hemma bäst!! Nu avslutar jag bloggen för den här resan men återkommer en annan gång, när och vart vet vi inte än! HUG FROM ME!

Av Monagull Elfström - 8 maj 2015 22:24

Fredag kväll och helt oväntat är vi tillbaka i sverige någon dag tidigare än beräknat. I går kväll bodde vi i Bochholz utanför Hamburg. Hotellet var mysigt på alla sätt och vi lämnade i morse efter en toppenfrukost lika god som middagen var i går kväll. Vi bestämde oss för att skippa Danmark då det var svårt att få tag på ledigt boende efter vår rutt. Vi åkte därför direkt upp till Sassnitz och när vi var framme i Trelleborg var vi proppmätta efter buffén på båten. Nu är vi på plats i Anderslövs gästgiveri i skåne. En stor spindel har visat sig på golvet och jag vägrar lägga mig så Ingvar har varit på spindeljakt så den är instängd tills vi åker. I morgon drar vi vidare och kommer att stanna till på Gekås i Ullared några timmar innan vi åker hem till våra kattpojkar igen. Hug from me!

Av Monagull Elfström - 6 maj 2015 22:58

Vi befinner oss just nu i Treis-Karden mellan Bernkastel-Kues och Koblenz. Vi har stannat och gått på små upptäcksfärder i flera av dessa mysiga småbyar efter vägen som slingrat sig fram efter Mosel och det är nya vyer efter varje krök. I morgon åker vi fram till Koblenz och där tar Mosel slut för våran del. Vi tar sikte på Hamburg och en ny övernattning där. Hug from me!

Av Monagull Elfström - 5 maj 2015 22:17

Idag har vi rest nästan hela dagen från Gent till Bernkastel- Kues i Tyskland men vi tog en avstickare till Landen och shoppade lite belgisk öl och vin till midsommar och så en sväng till Theux där svägerskans förfäder kom från. Nu är vi framme vid resans vackraste mål, Moseldalen, och vi säger bara oh!!!!!, och vilket super ställe vi bor på , Burgenenblick hotell och jag ser borgen upplyst nu i kvällsmörkret. Vi har ätit en supergod middag med en soppa gjord på nyplockad vit sparris och hade tänkt njuta en riktig wienersnitzel men den var tyvärr slut för kvällen så den tar vi en annan dag. Superkocken pratade norska då han hade varit chefskock på en norsk lyxrestaurang på sörlandet. Vi har tagit vår kvällspromenad på Mosels strandpromenad där lyx flodbåtarna ligger på rad. Nu ska jag njuta av utsikten så Hug from me! Förresten så kom jag på att alla sevärdheter jag har kommit till under der senaste året så har det varit en restaurering med nät och lyftkranar runt stället. SYND!!!!! SEE YOU!

Av Monagull Elfström - 4 maj 2015 22:01

Jag skrev fel ska naturligtvis vara Gent och inte Brygge där vi för övrigt var hela dagen igår.?Ser ni de choklad doppade jordgubbarna i fönstret? Godis!!!!Massor av chokladbutiker i Brygge men där fick man inte smaka som vi fick i Bryssel, eller hur Ulla?

Av Monagull Elfström - 4 maj 2015 21:48

Vi har kommit fram till målet med de här resan men resultatet uteblev. Idag har vi varit på registrering och emigrationskontoret som hjälpte oss mycket och vi blev hänvisade till stadsarkivet " svarta lådan" som låg i Gent brygge en bit utanför Gent. Med buss, spårvagn tog vi oss även dit och fick så mycket hjälp vi kunde få och vi var där flera timmar utan att hitta nåt konkret. Vi har i a f fått bekräftat från flera källor att Touffar är fransk vallon. Vi är nöjda med vad vi åstadkommit och vi har även suttit och fikat idag på just den adressen som framkommit som deras bostads -och födelseplats. Vi har gått och rest runt i Brygge i flera dagar så nu känner vi oss nöjda och startar nu resan på väg hemåt igen, i morgon Tyskland. Hug from me!

Av Monagull Elfström - 3 maj 2015 21:50

Söndag o lite sovmorgon så vi äter inte frukost förrän 9.30 Vi tar en kort promenad till tågstationen runt hörnet. Lite pensionärsrabatt så resan blir billig och det tar bara en halvtimme till Brygge. Vi är framme omkring 11.00 .Där regnar det så vi kunde fått ett bättre mottagande men där fanns mycket att se och vi försåg oss med kaffe o våfflor, gott belgiskt öl och en typisk flamländska middag innan vi traskade mot tågtrafiken igen och solen sken igen och det var 19 grader varmt. Klockan 20.00 var vi tillbaka på hotellet igen så det blev en heldag. Hug from me!